Monday, July 28, 2008

MUSAFIR SEORANG NARUMI SIRI 1

Banyak kalori yang terbakar untuk sampai ke sini...

Jumaat malam, saya ke Kuala Lumpur menaiki Bas Transnasional 2 Tingkat (ala-ala doubledecker gitu!) ke Kuala Lumpur. Rasa-rasanya inilah perjalanan pertama saya ke sana setelah hampir 4 bulan selepas PRU baru-baru ini. Lonely ranger, hmm..Lama dah tak ke KL sorang-sorang walaupun dulu saya pernah praktikal di Petaling Jaya semasa Ijazah. Semasa menghantar mesej kepada beberapa sahabat, spontan saya mengusik nak cari peluang kerja yang baru, bertukar angin (mungkin juga sebahagian niat di hati). Mereka membalas, macam jauh hati je, hehe. Tak salah andainya saya bercadang nak tukar angin dan ia diizinkan ALLAH. Semua tu kuasaNYA yang menentukan...Sampai di Hentian Putra kira-kira jam 5.30pagi, saya terus menapak ke surau disitu yang kelihatan agak daif, tapi memadai bagi seorang musafir seperti saya. Nasib baiklah ada beberapa gadis Terengganu yang turut menapak di situ. Sementara menunggu waktu subuh tiba, saya berehat seketika. Kalau naik bas ni biasalah, tidur tak berapa nak selesa. Dengan saya yang agak sensitif dengan sejuk, nak buat macamana, kena redahlah semua tu, sapa suruh ke sana kan?

KENAPA KUALA LUMPUR?

Saya ke Kuala Lumpur kali ini kerana menghadiri Kursus Usahawan Siswazah Professional anjuran Bank SME. Niatnya nak mendapatkan ilmu dan mungkin juga peluang untuk saya menceburkan diri dalam bidang ini. Pagi Sabtu kursus itu diadakan di Bangunan SME Jalan Sultan Ismail. Cuak juga nak pergi ke situ, maklumlah saya bukannya kenal sangat. Nasib baiklah sebelum perjalanan semalam, saya telah menghubungi adik saya yang bekerja di TUDM Sungai Besi. Dia yang memberi panduan bagaimana untuk pergi kesana. Lama tak naik LRT, dengan tergesa-gesa berjalan ke stesen LRT PWTC. Awalnya bercadang untuk naik teksi, tapi bimbang tambang tak terjangka, duit harus saya jimatkan.Ingatkan dekat la juga dengan Stesen LRT Sultan Ismail, rupa-rupanya dalam setengah kilometer juga. Lama dah tak exercise, huhu.

Dengan menyandang beg dan berbaju kurung, saya rasa macam kembali ke zaman belajar semula. Apapun syukur, saya berjumpa dengan tempat kursus tersebut yang sudah bermula hampir 15 minit. Tersengih-sengih saya masuk kedalam bilik seminar tersebut. Apapun banyak pengetahuan baru yang saya dapat malah ada juga menjadi 'refreshment' kepada saya yang pernah belajar ilmu pemasaran sebelum ini. Yang kelakarnya, ramai yang hadir itu siswazah dalam bidang perubatan , malah doktor, ahli farmasi, optometrist dan sebagainya. Rasanya saya seorang sahaja siswazah dari jurusan pentadbiran perniagaan. Apapun itu bukan masalah besar untuk saya kerana ramai dikalangan mereka yang peramah dan boleh diajak berbincang.

stesen LRT Masjid Jamek, tempat pertukaran..

Kursus tersebut berakhir kira-kira jam 5.30 petang. Saya menapak lagi ke stesen LRT dan perlu menukar LRT di masjid Jamek untuk pergi ke rumah sahabat lama saya di Petaling Jaya. Sesekali rasa macam Explorace pulak, hihi. Alhamdulillah, ALLAH permudahkan walaupun ketika itu perlu bersesak-sesak dengan warga KL yang bercuti. Ramainya orang tak usah cakaplah. Tapi kadang-kadang bila melewati sesetengah tempat tu, hati saya berdetik:Kat Kuala Lumpur ke Bangladesh ni? Tak pun Tibet atau Indonesia? Ramai warga asing disini. Hampir jam 6.30 saya sampai di Petaling Jaya. Menunggu barang sebentar kawan lama yang telah mempelawa saya untuk menginap di rumah beliau sepanjang tempoh permusafiran ini. Siapa agaknya sahabat saya itu? Nantikan dalam Siri 2 Musafir Seorang Narumi (Chewwah..macam cerita bersiri pulak, padahal 3 hari je gi 'derrak' tu..hehehe).

2 comments:

Nafastari said...

Semoga Tuhan bukakan jalan untuk kamu jadi seorang usahawan yang berjaya. Dan bermusafir itu baik untuk manusia, semoga kita terus belajar dan tidak berhenti berfikir, merenung.

Terima kasih atas singgahan di lamanku.

narumi hayashida said...

Ahmad WM Omar : Amin, terima kasih atas doa kamu itu