Sunday, August 10, 2008

SEPETANG DI MASJID TERAPUNG

Masjid Terapung, Kuala Ibai

Bertemu janji untuk menziarahi rakan yang baru menerima cahayamata di Seberang Takir, tapi akhirnya terpaksa di batalkan. Ada urusan lain. Saya menumpang kawan untuk balik ke rumah. Sempat membebel kepadanya "Lama doh kita tak ambil angin sama2". Pujuk punya pujuk, rakan saya itu mengalah, hihi. Macamlah saya tuan kereta, demand betul. Kami ke Masjid Terapung petang semalam bersama-sama. Kawan saya, Karimah Najiah Mohd, satu sekolah dan antara yang rapat dengan saya hingga sekarang. Tempat kerja pun dekat-dekat, tapi dia agak sibuk. Almaklumlah memegang dua jawatan, kadang-kadang kesian juga tengok dia, tapi apakan daya, saya pun tak mampu nak menolong.

Suasana damai di Masjid Terapung

Angin sepoi-sepoi bahasa, lama sungguh tidak berjalan-jalan di Masjid Terapung. Pemandangan yang dicacatkan dengan pertemuan merpati 2 sejoli. Kami bersembang tentang masa sekarang dan juga masa depan. Telah jauh rupanya alam persekolahan kami tinggalkan, hampir 9 tahun lamanya. Pengalaman belajar sudah, bekerja sudah, tinggal pulak pengalaman berumah tangga, hihi (yang ni no komen!). Kawan saya ni insyaALLAH akan bertukar statusnya tidak lama lagi, tinggal sahaja saya la dalam kumpulan member kami, SAUJANA INOVATIF yang masih solo. Klik kami semasa di sekolah seramai 5 orang.

Karimah termenung memikirkan masa depannya

Saya, Karimah, Munirah, Rozila dan Ayu. 3 darinya sudah bergelar puan. Tinggal lagi saya dan Karimah. Masing-masing sudah mempunyai kehidupan sendiri. Cuma harapan saya moga-moga ukhuwwah yang terjalin tetap bertaut erat.Masjid Terapung dalam pembinaan. Saya terasa kesan pembaziran yang melampau disini. Bayangkan lorong pejalan kaki yang masih elok dan boleh digunakan 'dicokeh' untuk digantikan dengan lorong yang bersimen, mungkin juga untuk keselesaan. Tapi kalau benda masih elok, buat apa nak membazir? Banyak lagi perkara yang boleh dibuat dengan duit yang ada tu. Tolong fakir miskin ke, golongan ibu tunggal ke, pendek kata tak rugi pun kalau tak buat lorong yang baru.

Pondok berehat yang dalam pembinaan

Hanya disebabkan proses penambahbaikan yang lebih kepada pembaziran ini, pengunjung tidak ramai yang datang. Dari satu sudut, bagus juga sebab pasangan yang merendek berkurangan. Dari satu sudut yang lain menyusahkan kerana merosakkan alam sekitar. Pokok-pokok terpaksa ditebang untuk dibuat tempat bersinggah. Apa nak buat? Tangan manusia memang suka memusnah, itu hakikat yang perlu ditelan. Hampir sejam berada di situ saya dan Karimah beransur pulang. Terserempak dengan Ustaz Rashid, Setiausaha Pusat Perubatan Darussyifa' bersama dengan isteri dan anak-anak beliau berkelah disini. Ceria dan bersemangat anak-anak Ustaz berkejar-kejar kesana kemari. Tinggallah kawasan Masjid Terapung yang damai itu. Permisi...

Gambar-gambar yang sempat diambil dari kamera pinjam, huhu:

Pasangan yang berdating......

Hehe...rupa-rupanya dengan anak tersayang

Orang muda Darul Hadhari...moga ALLAH beri petunjuk pada mereka suatu hari nanti

Abdul Salam dan kakaknya, Ainul Rashidah

Usrah Mahbubah Ustaz Rashid

Pemandangan indah Muara Sungai Kuala Ibai, fenomena air surut

No comments: