Tuesday, July 29, 2008

MUSAFIR SEORANG NARUMI SIRI 2

Catatan Musafir disambung kembali....

Sesampainya di Stesen LRT Taman Paramount, saya menunggu sahabat lama saya beberapa ketika. Seorang sahabat lama yang hampir 8 tahun tidak berjumpa, padahal jarak rumah kami tidak la jauh sangat. Saya di Kuala Ibai, dia di Rhu Dua, Marang. Kami pernah bersua beberapa kali semasa dia di Akademi Pengajian Islam Nilam Puri dan saya di UiTM awal tahun 2000 dahulu. Tapi semenjak dia ke UM Kuala Lumpur, kami hampir terputus hubungan. Mujurlah, ayah sahabat saya itu sering memberitahu perkembangan terkini beliau.

Berhenti makan di sebuah warung berhampiran rumahnya di Petaling Jaya. Jadi tetamu ni best, hehe, dibelanja. Tak sampai setengah jam kami disitu, azan dah berkumandang.Hmm, macam berbuka puasa pulak, sebut saya kepada kawan lama saya itu dan juga teman serumahnya yang menemani. Lama tak jumpa dengan sahabat saya, dia masih ramah macam dulu. Saya terharu dengan pertemuan ini, nasib baik tak ade air mata yang tumpah. Ishhh, kalau menangis depan orang kan ke malu muka aje? Teman serumah beliau rupa-rupanya lepasan KISAS dan merupakan rakan sekelas kepada junior saya semasa di UiTM dulu. What a small world? detik hati kecil saya.

SIAPA SAHABAT LAMA SAYA ITU?

Dari kiri:Najibah Mustaffa, Sofiah Najihan Zainal Abidin dan suami

Najibah Mustaffa, lahir 30 Oktober 1982, anak kelahiran Kampung Rhu Dua, Marang, Terengganu. Saya mengenali beliau semasa di tingkatan 1 hingga 3 di Sekolah Menengah Agama Marang, Terengganu. Najibah, sepadan dengan maksud namanya Yang Bijak, memang bijak orangnya (ni kalau dia terbaca blog saya ni, agak-agak teruk kena marah kot!). Antara pelajar terbaik Bahasa Arab (100% markah dia), antara pelajar terbaik PMR yang kemudian menyambung pelajaran ke SMKA Sheikh Abdul Malek dan kemudiannya ke Akademi Pengajian Islam Nilam Puri dan UM. Sekarang bertugas sebagai Pegawai Syariah di Syarikat Takaful Malaysia Berhad, terasa bangga pulak saya jadi kawannya, hehehe.

Najibah ni juga antara AJK Nisa' Malaysia yang aktif. Alhamdulillah, dia masih istiqamah di atas jalan ini. Kami sempat berbual banyak perkara, yang hampir 8 tahun dibual dalam masa beberapa jam..(insyaALLAH lepas ni saya akan bertemu dengannya lagi). Menumpang di rumah sewa beliau, terkejut juga saya pada awalnya bila diberitahu yang ahli rumahnya seramai 14 orang, tapi bila menjengah ke dalam, ada 7 bilik, patutlah ramai pun. Teman serumah beliau terdiri daripada pelbagai latar belakang kerjaya, peguam, tutor, guru, pegawai bank dan sebagainya. Hebat-hebat juga mereka ni, detik hati kecil saya. Keletihan naik bas sebelumnya masih dirasai. Saya tidur awal malam tu. Dalam pukul 12 sudah terlelap. (Bersambung lagi la jawabnya, hehehe)

No comments: