Saturday, August 2, 2008

BELASUNGKAWA

Pagi Ahad, definisi Sunday Blues mungkin kadang-kadang sesuai untuk diri yang acapkali rasa letih seluruh badan, fikiran apatah lagi. Namun saya selalu cuba bisikkan kepada hati, malah sepatah dua kata perangsang daripada sahabat dan juga kekentalan emak yang tetap bersemangat bekerja, letihlah kita di dunia, agar jangan kita ini nanti keletihan yang tak sudah-sudah di akhirat. Suasana pejabat seperti ghalibnya, kelihatan sunyi-sepi. Namun, tetap bergerak seadanya. Disinilah bercambahnya 1001 pemikiran dan tindakan, agar apa yang direncanakan memberi khidmat yang terbaik di lapangan umat.Sedang ralit melihat maklumat terkini, saya terdengar salah seorang staf bercakap di telefon, tertanya-tanya dalam hati kerana bunyinya agak lain dari kebiasaan.


Rupa-rupanya berita kematian. Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Terengganu, Kak Hamidah Daud atau lebih mesra dengan nama Kak Dah, telah kembali ke rahmatullah pagi tadi, lebih kurang pukul 11.40 pagi. Tergamam seketika, meremang bulu roma saya dengan berita yang tidak disangka-sangka itu. Masih terbayang-bayang ketika bertemu beliau dan anaknya Amal yang saya jumpa dalam bas Transnasional semasa dalam perjalanan ke Kuala Lumpur baru-baru ini.Benarlah, maut itu sudah Allah tetapkan sejak di suratan azali lagi. Dimana, bila dengan siapa hanya Allah sahaja yang mengetahui. Beliau pergi sebelum genap usianya 52 tahun pada 8 Ogos 2008 ini.

Allahyarhamah Puan Hamidah Daud

Menyentap hati dan naluri, salah seorang pejuang Islam telah kembali menemui Tuhannya, tinggallah yang masih hidup ini meneruskan apa yang tinggal sehingga masa mereka termasuklah yang menulis sendiri dipanggil oleh Allah. Kematian boleh menginsafkan kita semua, bilamana kita benar-benar ingin mengambil pengajaran darinya, sepertimana pemergian suami emak saudara saya pada 27 April baru-baru ini.Yang pergi, pergilah dia, sama-sama kita doakan agar rohnya dicucuri rahmat serta di tempatkan dikalangan orang-orang yang dekat disisi Allah. Kita yang masih tinggal ini sama-samalah berusaha untuk mencari keredhaan Allah agar jalan yang dilalui mendapat rahmat dan juga berkat dariNYA.Wallahu'alam.

No comments: