Tuesday, August 12, 2008

Al-Kisah UiTM dan 10 Peratus Kuota Bukan Bumiputera

Kehangatan isu mahasiswa berlangsung sehari dua ini. Semalam di TV3 ada ditunjukkan penuntut di Kolej Masterskill yang mengadakan bantahan terhadap pihak pengurusan kolej dan juga PTPTN yang dikatakan tidak memberikan jumlah pinjaman yang sepatutnya sepertimana yang tertera dalam perjanjian. Bila diutarakan hal tersebut kepada pihak pengurusan Masterskill, mereka menafikan mengambil sejumlah daripada wang tersebut, bila diajukan kepada pihak PTPTN pula, kata mereka, mungkin berlaku masalah semakan. Macam-macam hal....yang jadi mangsanya pelajar, mana nak bayar duit buku lagi, yuran kolej lagi, belanja makan lagi dan sebagainya.

Naib Canselor UiTM

Itu isu di Kolej Masterskill. Ada pulak isu kecoh mengenai UiTM, tempat pengajian saya suatu masa dahulu. Kontroversi terbaru yang timbul bilamana Menteri Besar Selangor mencadangkan agar 10 peratus kuota kemasukan mahasiswa diberikan kepada bukan bumiputera. Sudah tentu ianya mengundang kecaman dan reaksi yang negatif, lebih-lebih lagi kepada para pengasas UiTM itu sendiri. Amaran Naib Canselor UiTM, Prof Datuk Ibrahim Abu Shah sendiri kelihatan agak tegas: "Jangan cuba kacau, jangan cabar kita. Jangan sesekali cabar benda ini, terutamanya pemimpin Melayu yang mengkhianat bangsa," tegas beliau dalam satu sidang media yang bertarikh 12 Ogos 2008.

Graduan UiTM

Marah sungguh bunyi kenyataannya. Terasa hangat juga telinga ini andaikata benarlah apa yang diberitakan bahawa Graduan UiTM tidak berkualiti, tidak mesra dan tidak berdaya saing dalam pasaran kerja di Malaysia. Saya adalah graduan UiTM, bukan bertujuan untuk membangga diri dengan status itu, tidak dinafikan dalam kelompok graduan mungkin juga ada yang mewakili sikap sedemikian, tetapi itu bukan bermakna ia mewakili keseluruhan penuntut di IPTA ini. Alhamdulillah, ramai rakan saya yang lain berjaya menempatkan diri mereka samada di sektor kerajaan dan swasta. Apa yang penting adalah kesungguhan untuk menempatkan diri dalam lapangan kerja dan masyarakat sebaik mungkin.

Namun masih banyak lagi yang perlu diperbaiki untuk menjadikan generasi UiTM hari ini lebih berdaya saing, berkualiti malah yang paling utama bersahsiah dan berakhlak mulia. Maaf cakap, sejujurnya pengalaman hidup di kampus UiTM banyak membuka mata dan minda saya tentang suasana persekitaran dan gejala sosial yang melanda. Kadang-kadang saya pun terkeliru dengan pemakaian dan pergaulan mahasiswa. Berbaju ketat, berambut perang, berpegangan tangan tanpa segan silu, pergaulan antara lelaki dan perempuan yang tidak terkawal dan sebagainya bagaikan rencam hidup semasa belajar di situ. Saya tahu bukan di UiTM sahaja isu ini berlaku, mana-mana IPT lain juga punya masalah yang sama, namun hanya kerana UiTM merupakan Universiti Bumiputera terbesar di Malaysia, maka itulah yang akan menjadi hal yang utama.

Natijah pergaulan bebas

Saranan saya, sebelum sibuk mempertikaikan mengenai kuota kemasukan tersebut, bincangkan dulu isu kebejatan akhlak penuntut UiTM sendiri. Isu kuota bukanlah hal yang tidak penting,banyak pro dan kontranya. Namun sewajarnyalah perkara tersebut dibawa berunding dengan bijaksana (kata 50 tahun dah tertubuh!). Apa yang wajar dijaga, pertahankanlah, apa yang boleh dirunding, duduklah berbincang sebaik mungkin, kerana yang penting bagi saya generasi muda yang berilmu, beramal dan bertaqwa kepada ALLAH adalah matlamat utama. Lagu UiTM Di Hatiku cukup menyentuh jiwa. Biasanya ia dilagukan bila berlangsungnya Istiadat Konvokesyen, tapi yang saya perturunkan disini adalah yang telah diedit, sila hayati betul-betul, ok? Wassalam.

UiTM Di Hatiku

Wujudmu disini di tanah anak merdeka
Bagai obor ilmu memayungi putera puterinya
Pelopor hidup budaya agama, bangsa dan negara

Membentuk akhlak manusia agar jadi berguna

Ku yang melangkah kesini ingin mempelajari

Rahsia di muka bumi dengan cara hakiki
Tunjukkan aku jalan ilmumu untukku menuju

Destinasi cita-cita agama dan negaraku

Majulah ISLAM maju negara

Berkat usaha jaya MARA

Kami berikrar akan berjasa

Hingga kita berjaya demi AGAMA

Watikah yang kumiliki kan ku semat dihati

Janjiku pada pertiwi untuk menabur bakti

Kusempurnakan seikhlas hati membela agama
Doa restu ayah bondaku untukmu semua

UiTM...Usaha Taqwa Mulia

No comments: