Friday, August 15, 2008

CORETAN NARUMI:DARI TERENGGANU KE KUALA LUMPUR

10.30 malam, hari Rabu, emak menghantar saya ke Stesen Bas Kuala Terengganu. Beg punyelah berat, sempat lagi emak bersungut dengan barang-barang yang saya bawa, hehehe. Kata saya pada emak, insyaALLAH saya kemungkinan akan cari juga kerja di Kuala Lumpur. Dah ramai sangat yang menghambat saya ke sana supaya cari pengalaman baru.Dapat panggilan dari Kak Seha, ayat-ayat sentimental lagi...huhu. Saya kuatkan hati, sudah berpesan pada diri awal-awal untuk terima segala hakikat yang mendatang. Bersalaman dengan emak dan memohon sejuta kemaafan dan keredhaan darinya atas segala sikap saya yang tak patut-patut selama ini. Terasa hangat tangan Puan Hasnah Abdullah mendasar ke dalam hati, emak mana yang takkan maafkan anaknya, ayat-ayat psiko sebelum bertolak pergi,huhu.Keredhaan dia adalah segala-galanya buat saya walaupun kami ini banyak bercanggah pemikiran dan pendapat.Sampai di Hentian Putra jam 5.30pagi, menyinggah lagi di Surau Hentian Putra merehatkan diri dan juga solat subuh. Beg saya tawakkalkan pada ALLAH, saya simpan di situ. Berjalanlah saya ke LRT dan mengambil trip Jalan Sultan Ismail. Hairannya, bangunan yang saya cari tidak jumpa-jumpa, cuba menelefon ke tempat tersebut, alamak jam 9 pagi baru beroperasi!Saya di depan Universiti Kuala Lumpur saat itu. Dah mula nak rasa gelabah, tapi biasalah saya akan buat confident juga. Berhenti makan di satu warung yang berdekatan, berusaha menelefon teman yang mungkin mengenali,panduan yang diberikan agak complicated. Tawakkal buat kali terakhir, saya menghubungi teman sekolah lama yang pernah belajar di UniKL,dia mengesyorkan agar saya menaiki teksi dan memberitahu pemandu arah perjalanan saya. Cadangan yang cukup bernas setelah saya rasa agak penat berjalan hampir setengah kilometer dari stesen LRT (lagi jauh dari tempat kursus hari itu!).

Nasib saya baik kerana mendapat teksi yang dipandu oleh wanita, menutup aurat pula tu. Tidak pernah sebelum saya bertemu pemandu teksi wanita. Hampir 5 minit perjalanan, sampailah saya ke tempat yang dituju, Alhamdulillah. Tergesa-gesa naik ke tingkat 13, ingatkan datang untuk melapor diri sahaja, rupa-rupanya saya perlu menduduki online assessment dan juga mock interview. 100% dalam Bahasa Inggeris, huhu. Ujian pertama, online assessment yang saya isi, tak dapat diterima oleh komputer. Alamat apakah ini? Dua kali masukkan pun masih juga tak menjadi, hishhh macam alamat baik je, hehe...Sebab biasanya saya akan berhadapan dengan perkara-perkara yang macam nampak tiada harapan untuk saya,tapi alhamdulillah pengakhirannya positif, insyaALLAH. Namun andaikata bukan rezeki saya untuk pekerjaan ini, saya akan cuba yang lain, itu saya sangat pasti.Berakhir online assessment,mock interview menyusul. Entah apa la aku nak cakap ni? detik hati kecil saya. Bilik temuduga, agak kecil, sekecil bilik persalinan yang mempunyai sebuah meja dan 2 buah kerusi. Saya ditemuduga oleh Cik Ros yang comel dan lemah-lembut orangnya (ini bukan ayat bodek ye!). Sessi temuduga serasa bagaikan perbualan biasa, biarpun saya tak menguasai bahasa inggeris dengan baik, namun penemuduga saya itu sungguh sporting,hehe. Sessi tersebut selesai kira-kira jam 11.30 pagi. Saya ke Hentian Putra semula, namun surau itu berkunci,hmm...Mungkin petang nanti akan dibuka. Saya mengambil keputusan untuk melawat kembali tempat saya berpraktikal suatu masa dahulu, TNB Petaling Jaya. Alhamdulillah dipermudahkan perjalanan (macam ada hobi baru pulak,turun naik LRT, huhu). Sesampainya di Petaling Jaya, saya menuju ke arah lif. Teka siapa yang saya jumpa? Mungkin kalian tidak mengenalinya. Tapi yang pasti, saya sangat gembira dapat berjumpa dengan Kak Sabariah, staff TNB yang agak rapat dan banyak menolong saya suatu masa dahulu.
Kelahiran Masjid Tanah, Melaka,orangnya kecil molek tetapi kelakar dan begitu baik hati. Kira boleh masuk 'line' dengan Kak Sabariah. Bersembang-sembang dengan beliau dan juga sebahagian staff lain yang masih menghuni Jabatan Perkhidmatan Pengguna dan Pemasaran TNB, tingkat 17 Petaling Jaya. Ramai yang menyangka saya datang untuk melapor diri..huhu. InsyaALLAH, tiada aral saya akan cuba memohon di sini semula. Pengalaman yang sedikit itu mungkin boleh dijadikan modal. Saya kembali ke Hentian Putra kira-kira jam 5 petang. Alhamdulillah,beg saya yang dititipkan di surau itu masih selamat, tidak terusik langsung. Bersolat asar sebentar di surau Hentian Putra, kemudian saya bergerak ke stesen LRT setelah bertanya harga tambang teksi ke Petaling Jaya mencecah RM30, cekik darah betul! Sama harga dengan tiket bas ke Terengganu.Sampai di Taman Paramount ketika azan maghrib berkumandang. Kesian Najibah, saya banyak menyusahkan dia kali ini. Tersengih-sengih ketika masuk ke dalam rumah. Ramai yang terkejut, "Eh, akak ni!" hehehe, saya hanya tersenyum kambing. Bukan nama Kak Syikin ke? Huhu, whatever... Buletin Utama sedang memaparkan persidangan Muktamar Agung PAS ke-54 di Perak. Rasa sayu dengan suasana yang ada, saya telah berjanji dengan sahabat diTerengganu. Namun apakan daya, bukan rezeki kami untuk musafir bersama-sama. Tiba-tiba salah seorang ahli rumah AZ menawarkan saya untuk mengikut beliau ke Perak esok!Pucuk dicita, ulam mendatang, alhamdulillah...Tak nak kata tidak sebab saya agak teruja untuk pergi ke Negeri Pakatan Rakyat yang mana MBnya adalah dari PAS. Bersembang-sembang dengan Najibah seperti biasa. Macamana agaknya perjalanan saya ke Perak? Nantikan posting saya lepas ni, wassalam.

No comments: