Wednesday, August 20, 2008

SELAMAT PENGANTIN BARU: NAJJAH DAN IBRAHIM

Semoga kekal hingga ke syurga, amin...!

Sesungguhnya kerja ALLAH penuh misteri, dalam saya tak dapat menjangka yang saya akan dapat meraikan walimah sahabat, ALLAH memberi ruang untuk saya merasai kegembiraan sahabat saya menjadi raja sehari baru-baru ini. Kalau diikutkan perancangan asal, tarikh 18 Ogos 2008 itu sebenarnya merupakan tarikh saya mendaftar diri untuk mengikuti kursus induksi selama 6 minggu di Kuala Lumpur. Namun banyak kejutan yang berlaku saat akhir, alhamdulillah, terima kasih Ya ALLAh kerana memakbulkan permintaan hambaMU yang hina ini, huhu.

Bersiap-siap di rumah Kak Baity, sambil bersarapan dengan nasi goreng air tangan beliau yang sedap (bukan tak pandai memasak Kak Baity ni, cuma sibuk je memanjang...hehe, kata dulang paku serpih, saya pun sama, huhu). Menunggu Kak Seha dan Ayuni yang akan bersama-sama kami ke Pasir Putih, Merchang meraikan walimah Najjah dan Ibrahim. Mulanya berjanji dengan sahabat Muslimin yang lain untuk berkonvoi bersama-sama, namun keadaan jalan yang agak teruk ditambah Najjah itu tidak ramai yang mengapit, kami berjanji untuk bertemu disana.
Kami sampai hampir jam 10 pagi.

Cuaca di Pasir Putih agak mendung dan kemudian hujan turun rintik-rintik. "Hujan rahmat barangkali.."detik hati kecil saya. Suasana walimah Najjah kali ini agak meriah dengan kehadiran ramai sahabat-sahabat seperjuangan samada yang masih bujang atau yang sudah berkeluarga, turut sama membawa 'rakyat' masing-masing.
Majlis akad nikah dijadualkan bermula jam 11 pagi, dan tidak lama selepas itu, Cikgu Mat, mentor kami dan juga ayah kepada Najjah memulakan majlis. Dia akan mewalikan sendiri anaknya dan disaksikan oleh Tok Kadi. Suasana yang agak sederhana dan hening ketika itu.

Saya suka dengan suasana ini. Sudah lama tidak merasai majlis akad nikah yang serba sederhana, jauh dari gelak ketawa berlebih-lebihan dan muzik yang melalaikan.
Cikgu Mat membacakan Khutbah Nikah dengan penuh lantang dan isinya cukup terkesan di hati semua hadirin, termasuklah saya yang belum berkahwin ni, hehe. Selesai khutbah, Cikgu Mat menghampiri Najjah untuk meminta laluan bagi mewalikan beliau. Terasa ingin menitik air mata saya melihat saat itu, Najjah apatah lagi, tetapi segera ditenangkan pengapit beliau, takut cair mekap, hehehe.

Alhamdulillah, hanya dengan sekali lafaz, sahlah depa berdua jadi suami isteri. Syaitan pun menangis-nangis kebencian kerana gagal menjerumuskan anak cicit Adam ke lembah penzinaan. Macam tak percaya pulak, tapi itulah hakikatnya, Allah permudahkan segala urusan. Alhamdulillah, kami sempat bergambar bersama-sama sebelum aktiviti baby sitting. Tahu tak aktiviti apa tu? Menjaga baby-baby yang ditinggalkan ibubapa mereka untuk makan, huhu. Nasib badan...tapi seronok juga, melihat telatah kanak-kanak yang polos, suci dari dosa.


Kediaman pengantin baru kami tinggalkan hampir tengahari, kemudian berhenti solat di Masjid Rusila. Begitulah selesainya pembinaan masjid seorang sahabat kami, tapi usaha untuk mengekalkan keutuhan masjid perlu berlangsung dari semasa ke semasa. (Ewwah, pandai nasihat orang, macam la banyak sangat pengalaman...huhu). Doa saya mudah-mudahan semua sahabat saya yang sudah sampai serunya cepat-cepatlah buat apa yang patut, jangan tunggu lama-lama yek? Wassalam.
Dedikasi khas buat Najjah dan Ibrahim; Lepas ni Koni pulak...!

"Barakallahulakuma wabaraka alaikuma wa jamaa bainakuma fi khairin"

No comments: