Thursday, August 21, 2008

ZIARAH ORANG BARU...

Selasa, 19 Ogos 2008, saya berada di pejabat lama menguruskan urusan yang belum selesai. Sempat lagi diusik oleh rakan-rakan sepejabat yang menyangka saya berubah fikiran, hehehe...terpulanglah, tapi usikan mereka kenangan paling berharga Narumi di perantauan nanti, huhu. Maka rutin tugasan lama berjalan seperti biasa sebelum ini.

Petangnya, Sabihah dan Riznira datang menjenguk. Sabihah baru sahaja usai temuduga J-QAF beliau. Tawakkal sepenuhnya kepada ALLAH. Sabihah akan pulang petang ini juga ke Kemaman. Semoga kami akan bertemu kembali dalam masa terdekat ini, insyaALLAH. Kemudian saya meminta jasa baik Riznira untuk menghantar saya ke Kedai IDC. Riznira tidak dapat ikut bersama kerana dia ada majlis tahlil malam ini.

Bulat mata Hanis Maisara merenung saya...

Sesudah mengambil Kak Seha, destinasi pertama kami kunjungi ialah rumah Ayu, orang lama Kelab Fasilitator Terengganu, sebaya saya dan kini mempunyai 2 orang anak, Hurin Jamilah dan yang terbaru, Hanis Maisara yang lahir 10 Julai 2008 baru-baru ini. Pipinya tembam dan sangat comel. Geram saya dibuatnya. Sambil itu sempat kami bersembang-sembang tentang hal-hal terkini masing-masing.

Berada di rumah Ayu tidak lama, kerana kami masih ada sebuah rumah untuk diziarahi di Seberang Takir. Hampir jam 6.30 kami meninggalkan rumah Ayu menuju ke rumah Mardhiah Hayati, salah seorang rakan kami yang turut menerima orang baru. Kami datang tanpa memberitahunya kerana pasti dia akan menyediakan makanan yang sedap-sedap buat kami nanti, huhu.

Ainul Izzah yang tengah cari mood nak tidur...

Kalimah Allah di telinga kiri Ainul Izzah

Ainul Izzah Mohd Firdaus, cantik sungguh nama anak Mar yang sulung ini. Dilahirkan di Hospital Ampang, Selangor, sehari sebelum saya sampai ke Kuala Lumpur untuk mengikuti Kursus Usahawan baru-baru ini. Tertarik dengan cerita Mar yang unik, dia menjalani pembedahan kerana tidak merasai saat-saat kesakitan yang ghalibnya dirasai oleh ibu yang bakal melahirkan. Setelah doktor memasukkan ubat sebanyak 3 kali, mereka memutuskan untuk menjalankan proses ceaserian terhadap Mar.

Maka jam 3.58 petang, 25 Julai 2008, lahirlah Ainul Izzah dengan berat 3.48kg. Banyak keajaiban yang berlaku seiring dengan kelahirannya walaupun kalau diikutkan logik, Mar hanyalah golongan biasa yang tidak bertaraf VIP. Namun dengan izin ALLAH, dia dibekalkan dengan ubat yang mahal harganya secara percuma! Sampaikan staff hospital kehairanan dan menyangka Mar adalah golongan VIP....

Usai ziarah dari rumah Mardhiah Hayati, kami menjenguk ke Restoran sahabiah di Tok Jembal. Restoran adik lepasan UMT, Ayuni. Sambil bersembang tentang hal-hal terkini, saya sempat melihat berita isu sumpah liwat yang dilakukan oleh Saiful Bukhari di Masjid Wilayah Persekutuan. Hmm....isu panas sebagai alat kempen BN menjelang Pilihanraya Permatang Pauh. Kami meninggalkan kedai Ayuni hampir jam 9.30 malam.

Sesungguhnya kelahiran waris-waris pejuang ini merupakan antara kenangan terindah ibubapa mereka dan juga makcik-makcik mereka (termasuk sayalah tu...hehe!). InsyaALLAH, mereka ini juga akan dididik sebaik mungkin oleh orang tua mereka untuk mewarisi jati diri muslim sejati serta penyambung generasi ISLAM di masa akan datang, wallahu'alam.

No comments: