Saturday, July 11, 2009

SCHOOL RETURN!


Assalamualaikum...salam perdamaian..,

25 Julai yang lalu, saya kembali menjalani kehidupan bekerja kembali. Kembali ke tempat yang banyak mengajar saya erti kehidupan sebagai insan berilmu, persahabatan, kasih sayang, sifat-sifat nakal zaman remaja yang sudah hampir sekurun saya tinggalkan. Sekolah yang banyak memberi saya makna kehidupan pelajar yang ingin belajar erti hidup, suka duka bersama guru, kawan-kawan, pekerjanya dan banyak lagi.

Berdepan dengan kenakalan pelajar sekolah menengah, cabarannya tidak sama dengan sekolah rendah yang pernah saya bertugas suatu masa dahulu. Ditambah dengan cabaran-cabaran gejolak jiwa remaja yang banyak dirangsang dengan media massa hari ini, rasa saya para pendidik sekolah perlu bijak menyesuaikan pendekatan mengikut suasana. Kebanyakan masa pelajar adalah di sekolah, jadi tidak boleh tidak, hubungan mereka banyak dikendalikan oleh guru. Ramai remaja hari ini cemerlang dari segi akademik namun bermasalah dari segi pekerti yang baik, seharusnyalah mereka perlu ditunjuk ajar tentang ilmu adab dan pekerti agar tidak tersasar dari landasan mukmin yang sejati.

Patutlah menjadi guru ini besar pahalanya. Kesabaran, kecekalan, ketabahan guru-guru saya satu masa dulu mendidik terbayang di ruang mata. Kini bila saya kembali ke sekolah lama saya ini, rasa ingin membantu setakat yang termampu itu terpikul di pundak saya dan juga guru-guru lain. Biarpun sementara, semoga ada natijah yang baik disisi ALLAH kelak, wallahu'alam.

No comments: